Metoda haftu znana była już w starożytności, ale dopiero w XIX w. wykształciło się hafciarstwo maszynowe. W latach 80. XX w. powstały pierwsze maszyny komputerowe, które umożliwiły szybszą i dokładniejszą pracę.

Haft najlepiej sprawdza się na grubszych materiałach takich jak koszulki polo, czapki z daszkiem, polary, kurtki, torby, ręczniki.

Kolorów nici jest wiele, więc każdy może znaleźć barwę odpowiednią dla siebie, co jest szczególnie ważne przy haftowaniu logo firmy. Jest to metoda niezwyle trwała. Doskonale sprawdza się na odzieży roboczej.

Niestety, z uwagi na grubość nici, czasami nie da się idealnie odzwierciedlić szczegółów projektu.

Oprócz zwykłego, płaskiego haftu, dostępny jest również haft 3D (haft trójwymiarowy). Powstaje on na specjalnej piance, która jest następnie usuwana. Haft 3D pozwala na uzyskanie unikalnego, wyrazistego wyglądu.

Metoda ta może być wykorzystywana bezpośrednio na produkcie (np. na czapce) lub na naszywkach.

Cena uzależniona jest od zużycia nici, gęstości ściegu oraz czasu pracy maszyny haftującej. Do kosztów wlicza się także wykonanie programu hafciarskiego. Ilość wykorzystanych kolorów nici nie ma znaczenia.